Brněnské noční rozjezdy

 V mém dubnovém článku k tématu měsíce jsem psala o cestování hromadnou dopravou po Brně. V tomto článku bych se k danému tématu svým způsobem ráda vrátila, jen trochu jinak. Tentokrát se podíváme na linky nočních autobusů...

No a co že mě to tak napadlo? Tady ty noční autobusy, takzvané rozjezdy, totiž "slaví" 25 let. Abych to upřesnila, nějaké to dopravní spojení v nočních hodinách fungovalo i dříve. Některé tramvajové linky končily třeba v jednu hodinu po půlnoci a začínaly jezdit třeba zase ve čtyři. V různých dopravních uzlech na to navazovaly další spoje, a to jak trolejbusy, tak i autobusy.



Rozjezdy v té podobě, jak je známe dnes, fungují právě čtvrt století. V nočních hodinách tak hromadnou dopravu po Brně zajišťují právě tady ty rozjezdy. Všechny linky se setkají na hlavním nádraží a odtud pak ve stejný čas vyjedou. Povel k odjezdu pak přijde z dispečinku, který vidí, že už jsou všechny linky na místě.


Tuším, že do jedné hodiny se potkávají po půl hodině, pak je to po hodině. V pozdějších večerních hodinách do toho dojíždějí ještě poslední tramvajové a trolejbusové linky, brzy ráno zase začínají ty první. O víkendu pak tyto rozjezdy jezdí do sedmé hodiny ranní.


To mám nejradši, když končím noční směnu ve svátek nebo o víkendu, tak jedu ještě rozjezdem. Dříve to bylo tak, že když jsem v tyto dny končila v šest ráno, tak zastávka na letišti v tento čas nebyla obsluhována... buď jsem mohla půlhodiny čekat na spoj (už na denní autobus), nebo jsem se musela s někým domluvit, zda by mě kousek nesvezl někam, kde už jsem se napojila na linku na nádraží. Takto nasednu rovnou a jen na hlavním nádraží přestoupím a nemusím přecházet na jinou zastávku, jako třeba když jedu z denní směny.



Takto po noční mám cestu rozjezdem moc ráda. Jedna z mých posledních noční byla trochu upršená, ale i tak jsem ráno cvakla pár snímků, abych tyto linky zdokumentovala.


Někdy je to v takovém rozjezdu trochu divočina, co si budeme povídat... to si asi každý z vás dovede představit. V brzký ranních hodinách nejezdí jen lidi do práce a nebo domů, ti co mají po noční... ale také skupinky rozjívené mládeže, podnapilé osoby a tak podobně. Občas také nastoupí někdo, kdo se právě vzbudil a doteď vyspával na nádraží na lavičce. A to většinou nebývá nic voňavého.


Pro zajímavost dodám, že první autobus v rámci městské hromadné dopravy vyjel do ulic v roce 1930, takže letos je to už 95 let. První trolejbus pak vyrazil v roce 1949, ovšem elektrická tramvaj tu jezdila mnohem dřív, a to od roku 1900. Parní tramvaj tu byla od roku 1884 a po roce 1900 se tu ještě několik let potkávalo obojí. Dnes je to tady co se týče provozu docela divoké. Za dnešní "rozjezdy" jsem ráda, je to pro mě bezstarostná možnost, jak se dopravit z práce nebo do práce. Sedmu a jedu a nemusím řešit, že se mi zavírají oči a neudržím pozornost. Jen tedy musím dávat pozor, abych nepřejela.


13 komentářů:

  1. Pěkné fotky. Rozjezdy nemají stanovený jízdní řád, ze jim dává pokyn k vyhetí dispečer až jsou všechny autobusy na místě? U nás dříve jezdily autobusy MHD ještě pi 22. hodině pro lidi z odpoledních směn a už míře let jede poslední doprava do 20 hodin a šlus. Další až po páté ráno ale zase jezdíme zadarmo. Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jízdní řád mají, ale tady jde vyloženě o to potkání se na hlavním nádraží, tam je to řešeno právě takto. Občas se stane, že některá linka přijede dost natěsno, nebo o minutku později, a kdyby to na tomto dopravním uzlu fungovalo tak, že v pět hodin je odjezd a tečka, tak by ti, co přijeli zpožděným spojem, mohli autobusu, na který potřebují přestoupit, akorát zamávat. Takže všechny tyto spoje na sebe čekají a za mě je to praktické :-) Jednou se mi třeba stalo, že můj autobus přijížděl až ve 4:58 a kdyby na sebe nečekaly, asi bych byla dost nervózní.

      Vymazat
    2. Tak teď už si to umím představit a je to tedy hodně praktické. Koukám, že jsem to ráno na mobilu sesmolila docela zajímavě, ale jsi inteligentní a ten šílený text jsi pochopila. Já jsem se dneska chystala na výlet, tak jsem psala bez kontroly a pak to takto dopadá. :-D

      Vymazat
  2. Lili, je vidět, že doprava tě zajímá!
    Noční spoje moc nevyužívám, ale po městě se snažím jezdit MHD, i když zrovna promyšlenou a vyladěnou ji fakt nemáme...
    Děkuji za zajímavé čtení a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napadlo mě, že bych občas mohla napsat něco z našeho města a toto je věc, kterou znám osobně a také v hojné míře využívám. Autem by to určitě bylo pohodlnější, ale nedovedu si představit, že bych měla ve městě řídit :-)

      Vymazat
  3. Zajímavý článek. My jsme relativně malé město, takže je to o linkovém autobusu s daným jízdním řádem. Večer končí, ráno začíná.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tady ty spoje jsou vlastně docela vymoženost, když si uvědomím, že jsou místa, kde jede třeba jen pár spojů za celý den.

      Vymazat
  4. Brno je velké město a žije asi i v noci.A pokud je i doprava je to fajn.Já žiji na malém městě a ještě na jeho konci a už před lety k nám přestala jezdit MHD.Jezdí sice linkové autobusy,ale asi ne tak často.Hodně k nám do sídliště zajíždí taxíky.Do nemocnice to je od nás 3 km a pro lidi o holi je to dálka.
    Lili,hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, čím menší město, tím menší dopravní obslužnost. Člověk si pak musí nějak poradit. myslím, že u nás jsou možnosti veřejné dopravy docela dobré, ale i tak někdy využije taxi... pokud teda zrovna nejedeme vlastním autem :-)

      Vymazat
  5. Za tyto noční rozjezdy já děkuji a vidím, že jezdíš "šalinó". Takový článek já uvítám, jsem městský typ a ve městě se vlastně cítím dobře, to na venkově znejistím, když tam nemám to svoje zažité. Brno mám ráda a budeš se divit, ale v posledních letech jsme tam s partnerem byli 2x na dovolené! Jo, vždy na týden ve Štatlu. 😉 Na městskou dopravu jsme zvyklí z Ostravy, takže jsme hned pronikli do tajů vaší dopravy a zvládli jsme různé kombinace. I zastávka Jírovcova (na foto) je mi známá. Noční spoje už nevyužíváme, ale pokud někdy dáš článek o brněnské dopravě, to si ráda přečtu. Kolikrát doma vzpomínáme, jak jsme šli do podzemí na Zelňáku nebo kolikrát jsme poseděli na zahrádce u Mamlasů. ☺ Možná i já někdy dám článek o Brně.
    Ať se daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bez rozjezdů bych se kolikrát neměla jak dostat z práce, třeba když končím noční o víkendu, nebo mám zkrácenou noční a končím dříve než v šest :-) Jé, tak to je milé, že si někdo na týden zajede do Brna. Tady ve městě je spousta věcí, které se dají obejít a prohlédnout... nebo posedět :-) To jsem ráda, že se tento článek líbil :-)

      Vymazat
  6. Mám Brno moc ráda. Když tam jsem tak jezdím dopravou. Jak říkáš, je to někdy divočina, ale taková hezká :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Divočina je naprosto přesné slovo. Ale někdy, když mi vyjde volno na víkend a během dne potřebuju do města, tak je to v dopravních prostředcích takové klidnější :-)

      Vymazat

Obvyklá kočičí pohoda

 U nás panuje taková ta obvyklá kočičí pohoda. Kočky mají dostatek pohodlí a jsou spokojené, a to je hlavní. Pro nás kočkaře je důležité, ab...