V mém dubnovém článku k tématu měsíce jsem psala o cestování hromadnou dopravou po Brně. V tomto článku bych se k danému tématu svým způsobem ráda vrátila, jen trochu jinak. Tentokrát se podíváme na linky nočních autobusů...
No a co že mě to tak napadlo? Tady ty noční autobusy, takzvané rozjezdy, totiž "slaví" 25 let. Abych to upřesnila, nějaké to dopravní spojení v nočních hodinách fungovalo i dříve. Některé tramvajové linky končily třeba v jednu hodinu po půlnoci a začínaly jezdit třeba zase ve čtyři. V různých dopravních uzlech na to navazovaly další spoje, a to jak trolejbusy, tak i autobusy.

Rozjezdy v té podobě, jak je známe dnes, fungují právě čtvrt století. V nočních hodinách tak hromadnou dopravu po Brně zajišťují právě tady ty rozjezdy. Všechny linky se setkají na hlavním nádraží a odtud pak ve stejný čas vyjedou. Povel k odjezdu pak přijde z dispečinku, který vidí, že už jsou všechny linky na místě.
Tuším, že do jedné hodiny se potkávají po půl hodině, pak je to po hodině. V pozdějších večerních hodinách do toho dojíždějí ještě poslední tramvajové a trolejbusové linky, brzy ráno zase začínají ty první. O víkendu pak tyto rozjezdy jezdí do sedmé hodiny ranní.
To mám nejradši, když končím noční směnu ve svátek nebo o víkendu, tak jedu ještě rozjezdem. Dříve to bylo tak, že když jsem v tyto dny končila v šest ráno, tak zastávka na letišti v tento čas nebyla obsluhována... buď jsem mohla půlhodiny čekat na spoj (už na denní autobus), nebo jsem se musela s někým domluvit, zda by mě kousek nesvezl někam, kde už jsem se napojila na linku na nádraží. Takto nasednu rovnou a jen na hlavním nádraží přestoupím a nemusím přecházet na jinou zastávku, jako třeba když jedu z denní směny.

Takto po noční mám cestu rozjezdem moc ráda. Jedna z mých posledních noční byla trochu upršená, ale i tak jsem ráno cvakla pár snímků, abych tyto linky zdokumentovala.
Někdy je to v takovém rozjezdu trochu divočina, co si budeme povídat... to si asi každý z vás dovede představit. V brzký ranních hodinách nejezdí jen lidi do práce a nebo domů, ti co mají po noční... ale také skupinky rozjívené mládeže, podnapilé osoby a tak podobně. Občas také nastoupí někdo, kdo se právě vzbudil a doteď vyspával na nádraží na lavičce. A to většinou nebývá nic voňavého.
Pro zajímavost dodám, že první autobus v rámci městské hromadné dopravy vyjel do ulic v roce 1930, takže letos je to už 95 let. První trolejbus pak vyrazil v roce 1949, ovšem elektrická tramvaj tu jezdila mnohem dřív, a to od roku 1900. Parní tramvaj tu byla od roku 1884 a po roce 1900 se tu ještě několik let potkávalo obojí. Dnes je to tady co se týče provozu docela divoké. Za dnešní "rozjezdy" jsem ráda, je to pro mě bezstarostná možnost, jak se dopravit z práce nebo do práce. Sedmu a jedu a nemusím řešit, že se mi zavírají oči a neudržím pozornost. Jen tedy musím dávat pozor, abych nepřejela.
Pěkné fotky. Rozjezdy nemají stanovený jízdní řád, ze jim dává pokyn k vyhetí dispečer až jsou všechny autobusy na místě? U nás dříve jezdily autobusy MHD ještě pi 22. hodině pro lidi z odpoledních směn a už míře let jede poslední doprava do 20 hodin a šlus. Další až po páté ráno ale zase jezdíme zadarmo. Hezký den
OdpovědětVymazatLili, je vidět, že doprava tě zajímá!
OdpovědětVymazatNoční spoje moc nevyužívám, ale po městě se snažím jezdit MHD, i když zrovna promyšlenou a vyladěnou ji fakt nemáme...
Děkuji za zajímavé čtení a přeji hezký den. Helena
Zajímavý článek. My jsme relativně malé město, takže je to o linkovém autobusu s daným jízdním řádem. Večer končí, ráno začíná.
OdpovědětVymazatMěj se hezky !
Hanka