Chalífát a Peklo jménem Rakká

 Pořád ještě stíhám i číst. Poslední přečtenou knihu jsem odložila před pár dny a hned na to se pustila do další. Nemám v plánu sem psát o všem, co přečtu nebo zhlédnu. Na tyto dva počiny, s kterými vás chci seznámit a tématicky se k sobě hodí, jsem pomýšlela už delší dobu. Jenže jsem neměla přečtenou knihu (Peklo jménem Rakká), takže jsem o tom psát nemohla, ale teď už můžu, tak hurá na to.

Chalífát je osmidílný švédský seriál, který se dá zhlédnout na Netflixu. Část příběhu se odehrává přímo v Rakká, srdci Islámského státu. Zde se mladá Pervin, jejíž manžel je bojovníkem džihádu, tajně pokusí spojit s policistkou ve Švédsku, která by jí snad mohla pomoct se odsud dostat. Další část se odehrává ve Švédsku, kde se nachází ona policistka. Tady se také jistý chlapík snaží "náborovat" mladé lidi, radikalizovat je a nalákat k odjezdu do Sýrie.

Nejsem velký seriálový fanda, prostě se jednou za čas na něco podívám, ale tomuto počinu dávám palec nahoru. Jako plus hodnotím fakt, že seriál měl jen osm dílů. Není to tedy roztahané a na zhlédnutí náročné. Zajímavé je i (kontroverzní) téma, které tak trochu děsí, když se nad tím člověk zamyslí. Opravdu se dá člověk tak zlákat? Co se v té hlavě děje, že se člověk nechá stáhnout? Přesně nad tím jsem přemýšlela. Řeknu vám, že koukat na tento seriál byly docela nervy. Hlavně když Pervin potají telefonovala, to jsem myslela, že si okoušu všechny nehty. Nebo když se hrálo o to, jestli se podaří zabránit útoku, kteří se chystali provést zfanatizovaní pomatenci.

Tuto sérii můžu jen doporučit. Je to napínavé a k zamyšlení. Ta představa dostat se někam do jámy lvové nebo si takto nechat vymýt mozek, je prostě děsivá. O to je horší, když se to skutečně děje. Jediné mínus to u mě má kvůli konci, který se mi nelíbil. Zkrátka bych si přála, aby to dopadlo jinak, měla jsem potom jakýsi pocit marnosti, ale nebudu zde spojlerovat :-)


Peklo jménem Rakká je knížka a zmiňovala jsem se o ní ve "Šťastné knižní sedmičce", tehdy jsem ještě neměla přečteno. Nese podtitul "V zajetí Islámského státu" a jedná se o skutečný příběh. Sophie bydlí ve Francii a pracuje v komunitním centru. Časem přestoupí na islámskou víru. Všemi otřese, když tři mladíci (které zná i ona) odjedou do Sýrie, a nikomu nic neřeknou. Jeden z nich ji tam naláká také, s tím, že by mohla pomáhat v tamní nemocnici. To sice může, jenže po svém příjezdu zjistí, že se dostala na jiné místo, než si představovala a chce odsud odjet, což se ukáže jako problém.



Stejně jako u seriálu jsem si i tady kladla otázky. Téma to bylo čtivé a knížku jsem měla přečtenou asi za tři dny. Samotné zpracování už ale tak super nebylo. A to je jako všechno? Přesně to jsem si říkala, když jsem knížku dočetla. Příběhu by jen prospělo, kdyby měl pár desítek stran navíc a byl více rozepsán. Takto jsem měla pocit, že je to jakési osekané a něco tomu chybí. Z těchto dvou záležitostí u mě vítězí seriál, ale kdyby byl knižní příběh více rozepsaný, dost možná by to bylo nerozhodné. Knížka mě ale neodradila od toho, podívat se po něčem s podobnou tématikou. Třeba konečně zavítám do knihovny, kterou mám prakticky u nosu.

A co vy, četli jste knihu s podobnou tématikou?

7 komentářů:

  1. Zkusím si seriál najít. Vypadá zajímavě.

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem viděla seriál na Netflixu a zaujal mě.Ale i knížku bych si docela přečetla.
    Lili,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
  3. Ne, knížku s podobnou tématikou jsem nečetla a asi bych si jí ani nevybrala ke čtení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý máme něco. Ten seriál bych ale doporučila každému, člověka z toho až mrazí.

      Vymazat
  4. Ten seriál je drsný, to přiznávám. Na druhou stranu je trochu tendenční. Na Středním východě jsem pár měsíců strávila, dokonce tolik, že jsem řešil i celoroční cestovní pojištění a necítila jsem se tam špatně. Jasně, ty rozdíly tam jsou znát, ale já osobně to beru jako kulturní záležitost a odlišnost. Ono my máme taky určitě něco, na co se tamější obyvatelé dívají skrz prsty. ;-)

    OdpovědětVymazat

V Kutné Hoře

 V lednu jsme navštívili město Kutná Hora. Pro mě to byla první návštěva tohoto místa. Dopravili jsme se sem vlakem a když jsme ráno vyjíždě...